Oslo lufthavn nr 2 i Europa på punktlighet
Oslo lufthavn havnet på en andreplass i kåringen av Europas mest punktlige flyplass, knepent slått av Arlanda i Stockholm. – Det er en stor anerkjennelse for hele flyplassen at vi oppnår denne punktligheten. Oslo lufthavn er blant de mest værharde knutepunktflyplassene i verden, og det gjør oss ekstra stolte at vi når så høyt opp, sier Thorgeir Landevaag, Lufthavndirektør på Oslo lufthavn, til Travelnews.no.
Kilde: Travelnews.no
Eurocontrol, Europas fellesorgan for flykontroll, har igjen plassert Oslo lufthavn i toppsjiktet av statistikken over best punktlighet på avganger. Norges hovedflyplass hadde i 2024 en punktlighet på 80 prosent, likt som vinneren Arlanda. Sistnevnte har størst prosentvis fremgang på punktlighet gjennom året. Kastrup i København kommer tredjeplass i kåringen, som omfatter flyplasser som håndterer mellom 25 og 40 millioner passasjerer årlig.
– Det er en stor anerkjennelse for hele flyplassen at vi oppnår denne punktligheten. Oslo lufthavn er blant de mest værharde knutepunktflyplassene i verden, og det gjør oss ekstra stolte at vi når så høyt opp, sier Thorgeir Landevaag, Lufthavndirektør på Oslo lufthavn.
Håndterer 26 millioner passasjerer
Oslo lufthavn hadde 26 millioner reisende i 2024. Det er en økning mot 2023 på 5%.
– Punktlighet i reisehverdagen betyr mye både for næringslivet og for passasjerene. Det er det imidlertid ikke alltid like lett å opprettholde, spesielt i et land som Norge, med mye vær. Da er det spesielt imponerende og svært gledelig at Norge og Oslo lufthavn utmerker seg på denne måten. Det er bare å ta av seg hatten og gratulere Avinor og de mange tusen ansatte som gjør en stor innsats i å sørge for god drift i all slags vær, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Lufthavndirektør Thorgeir Landevaag trekker også frem teknologi, flysikringstjenesten, bakkemannskapene og samarbeidspartnere som avgjørende brikker i driften av flyplassen, spesielt under krevende vær.
– At vi oppnår denne punktligheten er det svært mange ansatte som har æren for. Vi har 13.000 dyktige medarbeidere på flyplassen som er helt i front på effektive prosesser som gjør at flyene kommer seg av gårde på tiden. Dette samarbeidet vi har på tvers av aktører og passasjerprosesser er nøkkelen til at vi lykkes, og det skal vi fortsette å videreutvikle også fremover, slik at den gode kundeopplevelsen og punktligheten vår opprettholdes. Jeg vil rettet en stor takk til alle ansatte ved Oslo lufthavn for den innsatsen som legges ned hver eneste dag for å levere gode passasjeropplevelser og punktlighet til passasjerer og flyselskap. Dere binder Norge sammen og Norge sammen med verden.